שמנים אתריים להרגעה

הלחץ (סטרס) ישפיע עלינו בשלב זה או אחר של חיינו, דבר שישפיע על בריאותנו הפיזית והמנטלית, דע את האויב – כדי לדעת איך לנהל אותו צריך להבין את מנגנון ההפעלה שלו.

סטרס מופיע, בדרך כלל, כשאנו חשים שאנו נמצאים במצב המסכן אותנו. במצב זה הגוף נכנס למצב הנקרא "fight or flight" (הילחם או ברח) כאשר זה קורה, הגוף משחרר הורמוני דחק המכינים את הגוף לפעולה פיזית (אדרנלין, קורטיזול ועוד), שחרור ההורמונים ביחד עם עליה בלחץ הדם והאצת דפיקות לב הינו שלב להכנת הגוף "לבריחה". דמיינו מצב שמישהו רודף אחריכם בסמטה חשוכה עם סכין ואתם נסים מפניו… זה מה שקורה פיזית לגוף שלכם כשאתם בהתקף חרדה.

הסיבות לדאגה המובילה לחרדה ולמצב פיזי שאינו תומך במערכת החיסונית, רבות ומגוונות – בעיות פרנסה, יחסים בין אישיים, בעיות חברתיות או משפחתיות – החרדה נמצאת שם ומכרסמת אט אט. הלחץ והחרדה ישאירו טביעות אצבע מכוערות על מערכות גוף שאינן מקבלות את המשאבים שראוי להן לקבל כתוצאה ממצב "המלחמה" שאליו הגוף מגויס. בעיות במערכת העיכול, אלרגיות, מגרנות נדודי שינה, דכאון ומערכת חיסון מוחלשת.

לחץ כרוני הוא לחץ מדאיג אשר פוגע בבריאות.

לחץ בריא – הוא אותו לחץ שאנו חשים כאשר מוטלת עלינו מטלה ואנו יודעים שעלינו לנוע כדי לבצע את המשימה. זהו לחץ קצר מועד הנועד לנער ולהמריץ אותנו לעשות פעולות חיוניות.

לעומת הלחץ הבריא קיים הלחץ הכרוני – זהו לחץ תמידי שאינו נובע מסיבה מבוססת דיה אלא פשוט קיים ללא סיבה ולכן גם אין דרך להשתחרר ממנו ללא טיפול כלשהו. רבים מעוניינים להשתחרר מהלחץ באמצעים טבעיים. אחד האמצעים הינו שמנים אתרים להרגעה.

כיצד שמנים אתריים מסייעים בהורדת רמות הלחץ?

שמנים אתריים נחקרים רבות בעשורים האחרונים, גם בהקשר של לחץ. התגלה ששמנים אתריים מסוגלים להוריד רמות של הורמוני דחק, לעודד שינה טובה יותר, מצב רוח טוב יותר, להביא לכדי התרוממות רוח על ידי יצירת סביבה מרגיעה.

שמנים אתריים חודרים לממברנת התא, בהרחה ומריחה על ידי דילולם בשמנים צמחיים (חובה לדלל שמנים אתריים בשמני נשא, שמן אתרי הינו חומר טבעי רב עוצמה שחייב בדילול), ועוברים מחסום דם מוח כדי להגיע למרכז המערכת הלימבית במוח.

המערכת הלימבית (המוח הקדום) תומכת בהתנהגות רגשית, רגשות וזיכרונות. על ידי הרחת שמן אתרי אנחנו יכולים לשנות את המצב הרגשי בו אנו נמצאים בצורה מהירה ויעילה ובפרק זמן קצר.

מניסיונם של מטפלים רבים שהשתמשו בשמנים אתריים עולות עובדות על ההשפעה המרגיעה של השמנים האתריים בתקופת ההיריון, הלידה, פוסט פארטום, גיל מעבר, גיל התבגרות, נדודי שינה ובעיות פריון על רקע סטרס. בדרך כלל על ידי מריחת תערובות ארומתיות באופן עצמאי או שילובן בטיפול רפלקסולוגיה או שיאצו. מחקרים הוכיחו שרמות הלחץ ואף כאבים פחתו דרמטית אצל חולי סרטן, מצבים אחרי ניתוחים, דימנציה וכד'.

דרך נוספת היא לנדף את הריח בחלל החדר או המשרד. לא מומלץ לחמם את השמן במבער שכן יש חשש שהחום יגרום לשינוי בהרכבו הכימי של השמן. דרך נפלאה היא להציב קערות קטנות עם מלח ים ולטפטף חמש-שש טיפות של שמן או תערובת נבחרת, יש כמובן לשוב ולטפטף כל כמה ימים כי השמן נידף באוויר וחודר פנימה לגוף ובכך עושה את עבודתו. זאת בניגוד למבשמים כימיים אשר שומרים על ריחם לנצח ואינם מועילים לגוף. כמובן שניתן להשתמש בשמנים אתריים להרגעה ובהידרוסולים הנידפים באמצעות מכשיר אדים ייעודי.

קיימים מספר שמנים אתרים להרגעה שהינם מומלצים ובטוחים לחלוטין לשימוש כולל לנשים  בהיריון ולילדים. אפשר להשתמש בשמן אחד אבל שמנים אתריים הם חברותיים והם פועלים נפלא כקבוצה סינרגית. נסקור להלן כמה מהם ונציין שברשותנו שמני גוף המכילים שמנים אתריים להרגעה.

 אנטי סטרס פורמולה לשינה קלה – תערובת שתתאים לכל גיל. מכילה שמנים אתריים אורגניים להרגעה: לבנדר ורה, קמומיל רומן וקמומיל כחול ביחד עם לבונה ותעזור לאלה המתקשים להירגע ולישון שינת לילה מלאה.

אנטי סטרס פורמולה לניקוי רגשי – תערובת המכילה את כל מנעד שמני ההדרים – שמנים אתריים אורגניים של תפוז, מנדרינה, פטיט גרין, ברגמוט, לימון ואשכולית. שמנים אתריים להרגעה הבאים לסייע במצבי כעס ולחץ המשפיעים לרעה על מערכת העיכול.

שמן גוף רגע לעצמי – תערובת המכילה שמנים אתריים להרגעה – שמנים אתריים אורגניים של לבנדר ורה וגרניום רוזט הנפלאים לתקופת הפוסט פארטום, גיל המעבר ובכלל לתקופה בה אנו מרגישות פחות מאוזנות הורמונלית.

שמן גוף מפנק – תערובת המכילה שמנים אתריים להרגעת הנפש ולפינוק העור. התערובת מכילה שמנים אתריים אורגניים: פטשולי, לבונה, ארז וסנדלווד המסייעים להרגשת רוגע ושקט עמוקים.

שמן לזמן לידה רוז ויסמין אבסולוט – תערובת המכילה שמנים אתריים מרגיעים לזמן שבו רוגע ושלווה נדרשים – זמן הלידה, בחדר הלידה קיים צורך בשמן גוף נוסך שלווה שישפיע לטובה על היולדת וסביבתה הקרובה. השמן שלנו מכיל שמנים אתריים (אבסולוט) של רוז ויסמין באיכות הגבוהה ביותר.

שמן אמבט ועיסוי לתינוק – תערובת המכילה שמנים אתריים להרגעה. החיפוש אחרי שלוה ורוגע אינו שמור למבוגרים בלבד ואנו מחפשים איך להרגיע גם תינוקות חסרי מנוחה. שמן שלנו לאמבט ועיסוי התינוק עושה זאת בעזרת שני שמנים אתריים אורגניים, שמן לבנדר ורה ושמן קמומיל רומן. שני השמנים ישפיעו לטובה על מערכת העצבים של התינוק ושמן הקמומיל אף יפליא להרגיע את מערכת העיכול.

להלן השמנים האתריים להרגעה הנמצאים במוצרים שלנו:

שמן אתרי לבנדר

צרפת, אנגליה ובולגריה הן שלוש המדינות העיקריות בהן מופק שמן הלבנדר. הצרפתי נחשב לאיכותי ביותר והבולגרי לפחות.

הלבנדר המשובח ביותר גדל בגובה רב ונקרא "High altitude 54% Linalool". הקושי אותם חווים צמחי הלבנדר בגבהים אלו הוא רב והדבר גורם להם להפקת חומרים פעילים בריכוזים גבוהים יותר באופן משמעותי. שמן הלבנדר הוא עדין וללא רעילות כלל, כלומר אין התוויות נגד ומותר לשימוש לכל הגלאים ולכל המצבים.

הלבנדר בעל השפעה עמוקה על מערכת העצבים יחד עם זאת הוא אנטי בקטריאלי, אנטי ויראלי,  אנטיספטי, אנטי פטרייתי  ואנטי דלקתי

מחקרים עם שמן לבנדר ושמן רוזווד בהדפה הראו פעילות רגועה יותר של המוח, הרפיית שרירים חלקים והורדת לחץ דם.

הלבנדר יכול לעצור דימום, מעולה בסינרגיות עם שמנים אתריים נוספים ואפילו מוריד את רמת האגרסיביות שלהם.

הלבנדר הינו אנטי אלרגי – בניסויים עיכב התנפחות כפות רגליים, משקמם רקמות ולכן משמש בכל המצבים העוריים כוויות, חתכים וצלקות טריות. מצבי פציעה וגרד הנובע מאלרגיות הם מצבים מעודדי תחושת לחץ ולכן הלבנדר יטפל בבעיה הפיזית וגם ירגיע את מי שסובל מאותה בעיה.

הלבנדר מרגיע מאוד – רוב האנשים יתחברו את הלבנדר שהינו מרגיע מחשבות, מצבי רוח, נדודי שינה, חרדות והוא נחשב לאנטי דיכאוני.

שמן אתרי קמומיל רומן ושמן אתרי קמומיל כחול

התכונות של שני הסוגים דומות וההבדל העיקרי הוא בעוצמת הפעילות.

הקמומיל הרומאי עדין יותר ולכן במקרים מסוימים ניתן לטפטף ישירות על העור, את הקמומיל הכחול הכהה אסור לטפטף ישירות על העור כי הוא חזק יותר.

הקמומיל שייך למשפחת הפרחים וכשמן עדין מותר לשימוש בתינוקות וילדים. נחשב לשמן עדין ומרגיע מאוד ולכן מומלץ כשמן אתרי מרגיע גם לאנשים הסובלים מעצבנות יתר.

הקמומיל מכיל ריכוז גבוה של אסתרים שפועלים בעיקר על מערכת העיכול (אחת המערכות שנפגעת כתוצאה ממצבי לחץ וחרדה ולכן זקוקה להרגעה שמציעים השמנים האתריים להרגעה), מדובר ביכולות להרפיית שרירים חלקים ואנטי דלקתיות. לשמן השפעה רבה על מערכת העצבים המרכזית ונחשב כסדטיבי (מרגיע מאוד).

השימוש בקמומיל נהוג לפני שינה לסיוע בקשיי הירדמות. כמו כן, במצבי כעס וחוסר שקט הגורמים לבעיות עיכול.

שמן אתרי גרניום

שמן אתרי המסמל את הנשיות. הוא נחשב למאזן הלאומי (במובן ההורמונלי של המילה) פועל על האדרנל, מסייע להסדיר שעון ביולוגי. יתאים לטיפול בחרדות ולחץ הנובעים משינויים (דירה, עבודה, תינוק חדש וכו')

השמן האתרי המרגיע של הגרניום יטפל בעצבנות הנובעת מתסמונת קדם ויסתית או מלנכוליה, דכדוך ועודף רגשנות.

בזמן ההיריון לוקח לגוף זמן להסתגל לשינוי ההורמונלי. בדרך כלל בשליש הראשון יש בחילות כי יש קושי בקבלת ההיריון, בשליש השני התחושה טובה כי הגוף הסתכל לרמות גבוהות של הורמונים. לאחר הלידה מתרחשת צניחה הורמונלית המתחילה להתבטא ימים ספורים לאחר הלידה. במצב זה שמן האתרי של גרניום יעזור באופן מיידית. שמן אתרי של גרניום הוא שמן אידאלי לתמיכה במקרה של דכדוך לאחר לידה.

שמן אתרי של הגרניום יועיל גם לעצבנות ולדיכדוך של גיל המעבר ויקל על תסמיניו.

השמן הינו ידידותי ביותר לעור ולכן יהיה נפלא כחלק משמן גוף על בסיס שמן זרעי ענבים בסינרגיה עם שמן אתרי של לבנדר.

שמן אתרי ורד

מייצג את המקום הנשי והרך, בעבר השתמשו בו לטיהור וניקיון. מרפה שרירים חלקים ומרגיע מאוד ולכן נהוג להציע אותו בהרחה ליולדות.

שמן האתרי של ורד יסייע באהבה עצמית, יכולת נתינה וקבלת אהבה.

השמן עדין מאוד ולכן אין התוויות נגד.

השמן האתרי של הורד ישמש אותנו בלידה כדי להפוך אותה לחוויה טובה יותר על ידי ההרגעה העמוקה ששמן זה יודע להעניק, הוא יהיה נפלא גם לתקופת הפוסט פארטום מאותו טעם עצמו.

שמן אתרי של יסמין

בת הזוג האסרטיבית של שמן אתרי של ורד.

השמן האתרי המרגיע של יסמין ידוע בתכונותיו האנטי דיכאוניות, מאפשר פרקטיות, חשיבה, אסרטיביות ומעורר תשוקה בנשים וגברים.

גורם להגברת צירים ולידה יעילה יותר. השימוש בו בעיסוי (כשהוא מדולל בשמן נשא) בעיסוי גב, גב תחתון, אגן ירכיים. השמן האתרי של יסמין מעורר הפרשת אוקסיטוצין שהוא ההורמון הגורם להתכווצות הרחם וצירים.

שמן אתרי של יסמין מרפה שרירים ובכך מתבצעת הרפייה של שרירי רצפת אגן וכשיש מחיקה של צוואר הרחם הצירים יעילים יותר.

הריח של שמן היסמין מרגיע ברמות העמוקות ביותר בנעימות רבה.

שמן אתרי לבונה

הלבונה ידועה כמרגיעה ומרוממת נפש, ספיריטואלית, מדיטטיבית ומתאימה למדיטציות לאנשים מקורקעים מדי, כדי לאפשר חיבור רוחני. הלבונה נחשבת כמטהרת אווירה ואנרגיה שלילית.

השמן האתרי המרגיע של הלבונה משקיט אנשים המצויים בחרדה, הוא מרגיע התקף חרדה וגם מונע את התקפי החרדה בעתיד. יתאים גם למניעת התקפי אסטמה על רקע חרדתי. הוא מועיל בהורדת לחץ דם שמקורו בלחץ וכן יעיל לנשים בהיריון החוות עליה בלחץ הדם בעקבות סטרס.

השמן  אתרי של הלבונה מחדש כוחות במקרה של עייפות הנובעת ממתחים רבים.

שמן אתרי של לבונה הינו שמן בעל עוצמות רבות אבל עוצמתו הוא בעדינותו והוא יתאים לכל גיל.

שמן אתרי סנדלווד

עץ שמקורו בעיקר בהודו, שם משתמשים באבקה המופקת מהעץ למריחה על פצעי אקנה וכטלק טבעי למניעת שפשפות. הרפואה האיורוודית משתמשת רבות גם בשמן האתרי וגם באבקה.

השמן הינו שמן מדיטטבי – לפי הרפואה ההודית מדיטציה היא מצב של שקט תודעתי המתורגל בשקט. המוח ינוח ברגע שלא נפעיל אותו ונתמקד בנקודה כלשהי או בצליל כלשהו.

התמצית עושה "שקט בראש" תתאים לאנשים שעושים הרבה דברים במקביל ויוצרים עומס. לאנשים שמחשבות רצות ללא הרף בראשיהם רצוי לטפטף כמה טיפות על מפית ליד הכרית לפני שינה. שמן אתרי של סנדלווד הינו שמן אתרי מרגיע מחמם עדין, בונה ומחזק, ומשקיט מאוד.

שמן אתרי ארז אטלנטי

אחד העצים החזקים ביותר ששימשו לבניית ספינות ומכאן שגם השמן האתרי מחזק ביותר. השמן האתרי של ארז מחזק רגשית אנשים המצויים בתשישות נפשית ופיזית. הוא מחזק את הרוח וגם את הפיזיות של הגוף.

שמן אתרי של ארז יעזור לכל המחלות הפסיכוסומטיות הבאות לידי ביטי בעור כגון: סבוריאה, פסוריאזיס, אקזמה, אטופיק דרמטיטיס ואלרגיות שונות.

שמן אתרי של ארז יועיל גם למחלות דרכי הנשימה המופיעות על רקע של לחץ.

השמן יטפל בתופעות לחץ כללי ומתמשך הגורם לחולשה כללית. תומך בתסמונת התשישות הכרונית ומאושש את מערכת העצבים.

שמן אתרי פטשולי

שמן אתרי מריע, רב מערכתי הנוגע בכל המערכות ומאזן ותומך בהן. הוא נחשב לאחד השמנים האנטי דיכאוניים ומסייע בחוסר ריכוז, מקרקע, מפחית מתח, מועיל בתשישות נפשית ומפחית חרדות.

משפחת שמני ההדרים

כל השמנים האתריים המרגיעים מקבוצת ההדרים מסייעים לתמיכה בנפש, מצבי רוח ירודים, נטייה לדכדוך, חילופי מצבי רוח ומצבים פסימיים.

החומר הפעיל העיקרי בהם הוא לימונן שמעלה פעילות אנדרופינית ולכן מונע דיכאון, משמח ומעודד חשיבה חיובית. כמו כן הוא ממתן היפראקטיביות ומונע התפרצויות זעם. המנדרינה תסייע לתינוקות לא רגועים וחסרי שקט ע"י עיסוי עם שמן צמחי המכיל שמן אתרי של מנדרינה או שמן אמבט המכיל שמן אתרי של מנדרינה.

שמן אתרי של תפוז מומלץ לשימוש בתקופות קשות מאחר והוא מעודד אופטימיות, חשיבה חיובית ושמחת חיים.

השמן האתרי של פטיט גרין עם ריחו המריר, מנקז כעס החוצה ופועל על שחרור רגשי, זהו שמן אתרי מרגיע מאוד.

שמן אתרי של ברגמוט מסייע בהפרעות אכילה, עוצר תהליכי התמכרות ועוזר בגמילה, מסייע להפחית תחושות כעס ומאזן רגישות יתר.